Followers

Tuesday, November 21, 2017

Kanser - Payudara dan Fibroid

Askm....

Sekadar berkongsi.

Saya pesakit kanser payudara yg berulang. Sudah menjalani pembedahan membuang tumor sebanyak 2x serta  rawatan kemoterapi dan radioterapi hingga terpaksa berhenti kerja untuk fokus kepada rawatan susulan. Kini disahkan menghidap fibroid di dalam rahim dan dinasihatkan menjalani pembedahan membuang rahim kerana dikhuatiri fibroid tersebut bertukar menjadi kanser. Saya juga sering menghidapi sakit belakang, mungkin kesan rawatan mammogram. Saya minta pembedahan ditangguhkan kerana ingin mencuba rawatan alternatif lain.

Seorang rakan memperkenalkan saya kepada rawatan melalui Biji Aprikot bagi membantu memulih dan menguatkan sistem imun (dayatahan melawan penyakit) dalam badan bagi menangkis serangan virus/bakteria yang menyebabkan penyakit sedia ada. Selepas pengambilan pada hari pertama hingga ketiga, sakit belakang yang menyerang begitu menjadi2. Alhamdulillah.....bermula hari keempat hinggalah sekarang ianya hilang begitu saja. Saya teruskan dengan kapsul aprikot tersebut dan diiringi dengan Ibadah2 sunat malam serta puasa. Keyakinan masalah fibroid saya pula dapat diselesaikan biarpun terpaksa mengambil sedikit masa. Walaupun terpaksa mengorbankan sejumlah wang tetapi amat berbaloi sekali rasanya kerana kesan yg saya dapati selepas itu sungguh positif.

Tubuh yang dulu lemah tak bermaya terasa ringan dan bertenaga, tidur semakin nyenyak, ingatan kembali kuat, deria bau sedikit demi sedikit terasa pulih, pembuangan air besar dan kecil sentiasa lancar dan sakit kepala yang adakalanya menyerang hilang sekelip mata. Saya seolah-olah mendapat kembali kesihatan dulu meski saya akui belum sepenuhnya lagi. Ramai menilai wang adalah segala2nya dalam hidup ini tapi bagi saya, tiada yang lebih bernilai selain dianugerahkan kesihatan yg cukup2 baik hingga saya bebas ke mana saja tanpa perlu sentiasa menderita akibat tekanan perasaan yg amat mencengkam jiwa.

Seorang rakan menghidap kanser rahim tiga tahun lepas dan kini kanser tulang pula memberitahu tubuhnya terasa sakit berdenyut2 setiap hari akibat serangan bisa kanser tersebut kini semakin berkurangan sejak mula mengamalkan Aprikot tanpa henti. Saya sentiasa memberinya kata2 semangat iaitu jangan sekali2 putus asa kerana selagi ada nyawa di badan, selagi itulah kita perlu gagah menempuh dugaan ini dan buang jauh2 rasa marah dan kecewa, hentikan tangisan, padamkan penyesalan, rintihan mahupun rungutan atas takdir Tuhan yang menimpa. Setiap musibah ada hikmah dan setiap usaha pasti ada kejayaan walaupun lambat.    

Kini...saya belajar menyayangi tubuh saya dengan berusaha mengawal diet pemakanan serta mengamalkan gaya hidup jauh lebih sihat setiap hari kerana saya perlu hidup demi menjaga keperluan keluarga terutamanya ibu tercinta. Meski jauh di sudut hati, saya cukup trauma dan terkilan kerana tidak sempat menyelamatkan nyawa kakak sulung (yg diserang kanser ovari kronik secara tiba2 hingga meninggal dunia dua bulan lepas) sebab ditakdirkan baru bertemu minuman istimewa ini, namun saya berazam untuk memperkenalkannya kpd orang lain pula yg ditakdirkan senasib dengan saya dan yg benar2 mahu mengubah keadaan diri menjadi sihat semula seperti saya. Saya hanya mahu berkongsi pengalaman saya dan jadikanlah ia samada iktibar atau panduan untuk anda menikmati kehidupan yg lebih sempurna selepas ini. Insya-Allah.

Sila e-mail saya sekiranya anda perlukan apa2 info. T/kasih.

Asmidar, kajang.

No comments: